30 December 2009

Minda Penulis Blog: Tahun 2010, Perlu Perubahan & Penambahbaikan Dalam Semua Aspek

Oleh Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar

1 Januari 2010 membuka halaman baru bagi sesetengah individu yang inginkan pembaharuan dalam kehidupan. Segala pengalaman 2009 yang lalu perlu dimuhasabahkan untuk memulakan sesi penghidupan yang lebih teratur.
Kualiti dan kesungguhan kerja wajar diutamakan menjelang 2010 nanti lantaran isu khidmat bidang pendidikan khususnya berkaitan dengan kerjaya guru mulai diperkatakan oleh semua pihak yang mahukan sesuatu yang mujarab terhasil dari tangan guru sekalipun tidak ramai yang mengetahui beban dan keterhadan kuasa dan masa guru pada zaman ini berbanding 10 tahun yang lalu yang mana "kuasa guru" di suatu masa dahulu adalah cukup keramat.

Segala kekurangan yang berlaku dalam catatan kehidupan 2009 wajar diperbaiki. Melihat kepada perkembanan semasa yang menghimpit sesetengah masyarakat yang kian tandus dengan pengurusan kewangan hinggalah membawa kepada kancah peminjaman wang dari ceti, along ataupun syarikat kewangan berlesen yang sudah pasti mengenakan caj dan kadar bayaran faedah yang tinggi kepada mereka yang dalam himpitan masalah kewangan.
Justeru pengurusan diri, dan kewangan menjadi titik penentu kebahagian hidup sepanjang tahun hadapan.
Renungikan hadis ini. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”

Riwayat al-Baihaqi

No comments:

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU