21 August 2009

Di Sebalik Hukuman Untuk Kartika @ Taubat Nasuha

Oleh: Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar
Salam kepada semua pelajar yang dikasihi Allah SWT. Mengambil iktibar dari beberapa kes yang mengejutkan terjadi di dalam negara kita baru-baru ini kepada Kartika Sari Dewi, yang mana bukanlah sesuatu yang pelik kalau seseorang melayu ditangkap kerana minum arak dan Kartika ialah salah seorang melayu yang beragama Islam telah ditangkap di Cherating pada 11 Julai 2007 yang lepas kerana meminum arak di salah sebuah resort. Dia telah didapati bersalah dan dikenakan hukuman oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan dengan denda sebanyak RM5000 dan sebatan sebanyak 6 kali. (Bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah (1984) ialah kesalahan-kesalahan yang boleh dihukum penjara sehingga 3 tahun dan denda sehingga RM5000 atau sebat 6 kali atau kedua-duanya)
Saya ingin mengambil yang positif tentang ibu kepada seorang anak ini cukup reda dengan hukuman yang dijatuhkan tanpa sedikit pun memperlekahkan hukuman yang dijatuhkan malah meminta dilaksanakan segera. Contoh yang baik yang ditunjukkan oleh Kartika ini sepatutnya menjadi satu ikutan masyarakat Islam yang lain kalaulah dijatuhkan hukuman yang berlandaskan al-Quran ini - maka pesalah minta cepat-cepat dilaksanakan hukuman kemudian disertai dengan taubat nasuha (yakni taubat bersungguh-sungguh dengan nekad dan azam untuk tidak melakukannya lagi) Sebagaimana maksud hadis:
Sesungguhnya, pintu taubat masih terbuka bagi semua manusia hingga matahari terbit dari barat. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesungguhnya Allah membuka Tangan-Nya pada malam hari supaya orang yang melakukan kejahatan pada siang hari bertaubat dan Dia membuka Tangan-Nya di siang hari supaya yang melakukan kejahatan pada malam hari bertaubat hingga matahari terbit dari barat." (Riwayat Muslim)
Tindakan Kartika ini disokong oleh bapanya iaitu Shukarnor Abdul Mutalib yang meminta agar Kartika di sebat di khalayak ramai untuk memberi peringatan kepada umat Islam yang lain supaya menjauhi perbuatan minum arak ini. Sesungguhnya Allah SWT menyukai orang yang benar-benar ingin membersihkan diri kepada dari dosa-dosa lalu sebagaimana firman-Nya dalam (Surah Al-Baqarah: ayat 222) "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."

Enakmen dan Akta Kekeluargaan Islam di Malaysia
Undang-undang kekeluargaan Islam merupakan suatu akta bagi mengkanun peruntukan-peruntukan tertentu undang-undang kekeluargaan Islam mengenai perkahwinan, penceraian, nafkah, penjagaan dan lain-lain yang berkaitan dengan kehidupan keluarga. Setiap individu di Malaysia boleh merujuk kepada undang-undang kekeluargaan mengikut negeri-negeri berikut:

1. Johor: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Johor 5/1990
2. Negeri Sembilan: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Sembilan 7/1983
3.Pahang: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pahang 3/2005
4.Perak: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak 13/1991
5.Perlis: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perlis 4/1992
6.Pulau Pinang: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pulau Pinang2/1985
7.Selangor: Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor 4/1984
8. Terengganu: Enakmen Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Johor 12/1985
9. Kedah: Enakmen Keluarga Islam Kedah 1/1984
10 Kelantan: Enakmen Keluarga Islam Kelantan 1/1983
11 Melaka: Enakmen Keluarga Islam Melaka 8/1983
12 Sabah: Enakmen Keluarga Islam Sabah 15/1992
13Sarawak: Ordinan Undang-undang Keluarga Islam Sarawak 5/1991
1 4.W. Persekutuan: Akta Undang-undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (A303) 1983 pindaan / (A828)

Perhatian: Para pelajar perlu perhatikan antara perbezaan antara Enakmen, Ordinan, dan Akta yang digunapakai oleh setiap negeri. Boleh dikatakan semua negeri memakai Enakmen kecuali Sarawak (Ordinan) Wilayah Persekutuan (Akta) yang memberikan perbezaan dari segi peruntukkan kuasa dan hukuman.

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU