30 December 2009

Menunggu 4 Januari 2010: Antara Keazaman dan Cabaran

Oleh Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar

Isnin ini, kehidupan seorang guru akan bermula. Kehidupan akan menjadi lebih teratur dengan hari yang bekerja. Cuti selama sebulan menjadikan rutin harian berubah.
Bagi calon guru yang baru mendapat tahu tempat penempatan pertamanya sebagai guru, pasti berdebar dengan pelbagai tafsiran dan tekaan.
Bagi pelajar memulakan persekolahan tahun baru pasti merumitkan setelah cuti yang lama membebalkan pemikiran dek tidur yang lama, tapi ada yang lebih cekal telah bersedia dengan tajuk-tajuk di tingkatan yang bakal diduduki.
Semua sekolah akan bermesyuarat sebelum hari pertama persekolahan dibuka. Tugas dan tanggungjawab baru akan dibentang oleh pengetua kepada setiap guru. Jadi - debaran 2009 adalah milik semua individu yang sudah bersedia dengan keazaman dan cabaran.

Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya sah atau tidak sesuatu amalan itu, bergantung pada niat. Dan setiap sesuatu pekerjaan itu apa yang diniatkan. Maka sesiapa yang berhijrah semata mata taat kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya itu diterima oleh Allah dan Rasulnya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana keuntungan dunia yang dikejarnya, atau kerana perempuan yang akan dikahwini, maka hijrahnya itu terhenti pada apa yang ia niat hijrah kepadanya”.

Bukhari Muslim
Selamat bertugas.

No comments:

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU