26 January 2014

Bulan Putih, Cahaya Sangat Dingin Paginya

Salam malam Isnin,

Di negeri permukimanku, hujan agak lama tidak turun. Rumput di padang letaknya di hadapan kediamanku seakan kering, tandus kehausan air. Cuaca sememangnya berbeza. Esok pagi - sejuk menyusuk tulang, biarpun bukan kerana hujan. Negeriku ini tanah rantauan tempat mencari rezeki. Syukur tidak terhingga kepada Tuhan. Berbekalkan gaji seorang penjawat awam pada masa ini sudah lebih dari mencukupi jika dibandingkan dengan saudara-saudaraku yang berkerja di KFC, Mc Donalds, Tesco sebagai pembantu mahupun ada yang berkerja di kedai Cina berhampiran.
Di kilang-kilang, ada banyak berita kurang enak yang kudengar. Diskriminasi pemilihan jawatan untuk kaum sekulitku terus terang dipermainkan. Secara jelasnya pemilik kilangnya siapa? Bagaimana nasib pekerja kontrak di kilang-kilang yang dibayar gaji mengikut jumlah hari bekerja. Kalaulah tidak bekerja - tiadalah tercatat dalam kad perakam waktu.
Belum lagi dikira nasib kakak-kakak yang setiap awal pagi memakai baju biru menunggu van kilang. Di bahu mereka ada sejumlah nyawa yang tergantung. Selalu kulihat ketabahan mereka berdiri di tepi jalan untuk menantikan kehadiran van kilang. Sejumlah gaji akan dipotong untuk pengangkutan.
Mereka diisi penuh untuk dihantar ke kilang di Kulim Hi-tech, Perai, Juru Auto City, Batu Muang, Seagate, Bayan Lepas dan bermacam kawasan perkilangan. Selalu kulihat mata-mata kepenatan setelah 12 jam berkerja bagai robot. Inilah hakikat dan takdir bagi setiap insan.
Syukur Tuhan, aku terpilih untuk berada di zon sederhana sebagai penjawat awam, tetapi jiwaku masih berlegar tentang kisah para pekerja kelas bawahan. Seringku beritahu para pelajarku. Lihat tukang sapu yang sedang membersihkan longkang dari sampah sarap. Mereka seperti kedua orang tua kita. Justeru jangan susahkan mereka untuk mengutip sisa sarap dari tangan kita. Permudahkan urusan mereka. Sudah pasti Allah membalasnya biarpun sedikit jasa.

Coretan Malam: Muhd Shatar

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU