05 November 2012

4 Hari 3 Malam di Jasin, Melaka: Karnival Sukan Asrama Vokasional & Teknik Peringkat Kebangsaan Kali Ke2

Salam para pembaca...
Hari pertama peperiksaan SPM 2012 bermula, pelajar telah melangkahi Dewan Peperiksaan Al-Azim dengan cemas, gembira dan berdebar-debar.

Pada 31 Okober saya bertolak ke Melaka bagi mengiringi pelajar ke Karnival Sukan Asrama Vokasional  & Teknik Peringkat Kebangsaan Kali Ke2 yang bertempat di SMT Jasin, Melaka sebagai tempat penginapan peserta. Tugas saya cuma menguruskan pelajar yang menyertai pertandingan dikir barat sebagai wakil Zon Pulau Pinang.

Jadi selama tiga malam terpaksa menginap di dorm bersama pelajar di asrama SMT Jasin, seperti hidup di zaman persekolahan dengan telatah pelajar yang tengah membesar. Dapatlah sedikit menguasai bahasa mereka dan tingkah laku serta apa yang dibincangkan sesama mereka selama 3 malam.

Sesungguhnya jauh perjalanan, luas pengamatan. SMT Jasin cukup istemewa lokasinya kerana setiap bangunan terpisah dek tapak asalnya merupakan kawasan berbukit. Asrama berada di paras agak tinggi berbanding bangunan sekolah dan para penghuni kena banyak menapak dan menaiki tangga yang tinggi setiap hari.


SMT Jasin ke pekan Jasin tidaklah jauh dan banyak jalan yang boleh dilalui sama ada jauh atau dekat sahaja. Jalan dekat melalui kampung Kelubi lebih kurang 6 km sahaja untuk sampai ke pekan Jasin. Tidaklah besar pekannya tetapi sudah mencukupi dengan adanya hampir semua bank, pasar raya dan stesen bas.

Kesempatan menunaikan solat Jumaat pada tengah hari di Masjid Kg Kelubi, telah memberikan beberapa pengalaman baru. Saya sempat mengambil gambar di sebelah ini. Digantung papan kenyataan jumlah bayaran untuk upah jurunikah, pengali kubur, dan caj tanah perkuburan. Apa yang peliknya ada kos Meruang.
Ni yang menjadi pertanyaan. Kena bertanya orang Melaka.





Paling menarik di tengah pekannya ada tempat rehat disertai kemudahan senaman, laluan berjogging, rehat dan santai berhadapan Balai Polis Jassin (kini dikosongkan).

Di awal pagi, bolehlah saya bersenam di sini kerana acara dikir barat sudah selesai dipertandingkan
Saya terfikir betapa perlu setiap taman disediakan alat-alat senaman sebegini. Rasanya kalau di Pulau Pinang ada disediakan jugak terutama di kawasan penduduknya orang cina.
Bersenam perlu diutamakan bagi setiap individu pada hari ini kerana boleh menghilangkan stress terutama kerja-kerja yang memberikan tekanan. Saya amat tertarik pada papan iklan ini yang tercacak di tengah taman Jasin ini. Sesiapa yang datang melakukan perkara tidak senonoh dan berpakaian menjolok mata akan dikenakan denda RM1000.00 atau 6 bulan penjara. Baguslah, di negeri Melaka ini ada hukum Islamnya terlaksana. Tahniah! Jarang jumpa papan tanda ini di negari lain. Patut contohi dan kuatkuasakan peraturan ini dengan bersungguh-sungguh, mungkin dapatkan kurangkan kes anak luar nikah hasil hubungan haram di taman-taman yang ada sudut tersembunyi.

   
Kerajaan negeri bersama jabatan seperti Majlis Perbandaran di bawahnya perlu memastikan alat-alat senaman sebegini dapat disediakan di taman-taman yang menjadi tempat penduduk sekitar berjoging, bersenam dan sebagainya.



Inilah tempat penginapan yang perlu dilalui selama 3 malam 4 hari di dalam asrama SMT Jasin, Melaka.

Pengalaman ini jarang diperolehi kerana kebiasaan tempat penginapan bagi guru ialah di hotel. Alhamdulillah, inipun sudah memadai untuk menerokai alam kehidupan di asrama. Barulah kita tahu masalah dan apa yang difikirkan pelajar yang hidup di asrama.


Hari terakhir pada 3 hb November 2012 para peserta menaiki bas untuk kembali ke sekolah masing-masing di seluruh negara. Coretan: Muhd Shatar

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU