09 October 2011

Sembang Ahad: Rezeki Dan Persediaan Masa Hadapan

Oleh: Muhdlive

Jumaat (07.10.2011) lepas, terjawab segala teka teki bujet 2011. Putaran rezeki membezakan nasib beberapa golongan. Setiap kali bujet dibacakan saban tahun, ada yang menarik nafas lega dan ada yang mengerut dahi kerana memikirkan rutin kehidupan yang mendepani dengan kos kenaikan barang pasti berlaku dan sentiasa naik. Zaman harga gula RM1.40 sekilo sudah lama berlalu. Kini harga gula di paras RM2.30 sekilo menyamai sekilo beras yang paling murah.
Wang kertas sepuluh ringgit di dalam poket untuk (akhbar + makan pagi (roti canai/teh tarik) + makan tengah (nasi lauk ayam/sayur/teh o ais)  = (RM1.50 + RM 2.00 + RM 5.50 = RM 9.00). Lebihan RM1 mungkin untuk membeli gula-gula kunyah sementara menanti bas atau putra LRT dan untuk menu malam lebih baik tidur awal atau memasak MAGGI.
Pasca Bujet 2011 menyaksikan ada golongan merasa lega untuk pekerja sebagai kaki tangan awam dengan kenaikan agak baik Pasti juga akan berlaku polemik ketidakpuasan hati di kalangan penjawat awam. Mungkin akan memenuhi surat pembaca akhbar utama atau ruang sms.

Giliran rezeki sentiasa berubah. Kali ini membuahkan rezeki kepada sesetengah golongan.
Apapun rezeki itu telah ditakdirkan oleh Allah maka meredai setiap pemberian sedikit atau banyak adalah lebih baik dari merosakkan hati dengan sikap iri hati dan ketidakpuasan. Suatu hari putaran rezeki anda menjadi milik anda. Hari ini kita disusah-susahkan dengan pelbagai tekanan dan kesabaran adalah sahabat terdekat - yakin suatu hari kita akan disenangkan oleh pencipta. Istilah kesabaran adalah milik semua.
Limpahan rezeki kadang kala mencurah-curah. tidak lama dahulu harga getah melambung naik sehingga ada yang sanggup meninggalkan kerja yang disandang untuk turun memegang pisau toreh. Panorama kereta Waja, Gen2, Persona, Honda diparkir di tepi kebun getah menandakan milik si penoreh.
Kadang kala terbit berita penerokai di mana-mana tanah perancangan dapat durian runtuh kerana pengambilalihan tanah dengan pampasan jutaan ringgit sehingga penjual kereta mewah sanggup meredah belukar untuk mencari pelanggan yang sedang berasmara RM+RM+RM.

No comments:

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU