20 January 2010

Minda Penulis Blog: Hati-Hati Orang Felda Kemahang

Oleh: Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar

"Felda diarah bayar RM11 juta kepada 354 peneroka Kemahang 3, Kelantan oleh Mahkamah Persekutuan semalam. 600 orang kaum kerabat peneroka Felda Kemahang 3 berhimpun di depan mahkamah bagi meraikan kemenangan.
Coretanku: Lepas ini, warga Kemahang 3, kenduri sakan dengan pampasan tersebut. Jangan jadi jutawan segera di tanah Felda lain yang kaya-raya sekejap sahaja dengan sejumlah wang yang melimpah-ruah. Banyak sudah kes jutawan segera dah jatuh miskin sebab banyak duit dah kena tipu. Duit banyak tapi kemahiran menguruskan wang dan ilmu pengetahuan semasa kurang menjadikan mana-mana jutawan segera senang dimanipulasi.
Biasalah bila diwar-warkan mana-mana tempat ada jutawan segera, maka berbondong-bondong para taukeh yang masuk desa. Umpan mana-mana individu yang dah gelap mata dengan sejumlah wang yang banyak. Adalah salesman kereta, perabot, komputer, dan sebagainya yang peka dengan perkembangan ini.
Rezeki masing-masing, yang bijak membaca peluang. Bila dah kaya-raya semua orang mahu kawan, bila dah jatuh miskin - orang tenggok hujung mata tak termasuk kena umpat dan sebagainya.
Awas! Jutawan segera. Wang mesti disimpan dalam Tabung Haji. Demi sebuah masa depan yang diredai Allah.
Renungkan hadis ini:

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemat dan menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya. ”

Riwayat al-Ibn an-Najjar

No comments:

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU