01 August 2009

Sumber Yang Halal - Untuk Hati Yang Bersih

Oleh: Muhammad bin Abdullah @ Ab Shatar
Firman Allah yang bermaksudnya; Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya). ( Surah Al A'raf : 57 )



Salam para pelajar.

Dalam menjalani kehidupan seharian - kita perlu berhati-hati dengan apa yang kita makan supaya hati kita bersih dari benda-benda yang haram. Hati yang kotor akan memulakan kehidupan kita yang sukar untuk menerima hidayah Allah Taala serta susah untuk menerima ilmu-ilmu dari Allah atau nasihat-nasihat yang baik.

Elakan dari mencuri makanan rakan-rakan sebilik kita tanpa izinnya. Ini kerana maksud dari hadis Nabi Muhammad SAW:

Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ini terdapat segumpal darah. Apabila segumpal darah itu baik, maka baik pula seluruh anggota tubuhnya. Dan apabila segumpal darah itu buruk, maka buruk pula seluruh anggota tubuhnya. Segumpal darah yang aku maksudkan adalah hati.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Maka bermula dari sekarang jagalah makanan yang ingin kita suapkan ke mulut - pastikan ia halal dan dari sumber yang halal.

No comments:

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU