15 May 2013

Antara Rakan-Rakan & Kehidupan Berumahtangga

Salam malam,
Aku melihat kegelapan - di sana, di hadapan mata; bintang-bintang cantik mewarnai malamku di sini.

Seorang rakan sewaktu pengajian, membesar bersama di rumah sewa, bersama ke kuliah, selain sepanjang malam menghabiskan usia muda dengan aktiviti kemudaan di kampus kini semuanya berjauhan. Kerjaya memisahkan segala-gala menjadi jauh dan berbeza.

Nik Kus, rakanku paling baik berkongsi isi hati kini berada di Sabah. Madraouf, rakanku yang agak bijak dalam kampus sedang berada di Pulau Bangi, Sabah - juga di Sabah.
Rakan-rakan masih dalam ingatan kerana mulia budinya Nasrul, Hanafiah, Sukri, Hassan, Jimadie, Fahmi, Faris, dan Rahim, seumpama menyegar dalam sudut khas waktu mudaku untuk dikenang. Perkenalan dengan kalian menjadikan hidupku lebih bererti. Muhd Mydin kini di Teluk Intan, Perak tentunya rakan yang membuatkan aku mengenali dunia yang leper yang akhirnya kami akan ketawa sepanjang hayat.
Aku teringat akan gelagat mereka yang kininya bergelar guru. Sudah pasti Tarmimi di sabah lebih terserlah jiwa pendidiknya. Mudahan, meraikannya hari guru ini adalah besar pengertian yang mungkin pelajar tidak memahami hakikat yang tersembunyi di luhur hati. Pengorbanan hanyalah dimengertikan oleh guru yang benar-benar memahami falsafah tertanam di balik sebutannya.

Kehidupan kini kian berbeza dan semakin jauh, untuk isteri dikasihi dan anak-anak yang diharapkan tumbuh, membesar dan menyinarkan kewujudannya.
Coretan hati kecil: Muhd Shatar

SILA KLIK UNTUK MENGIKUTI TULISAN BLOG INI YANG BERLALU